עכשיו זה כבר ידוע וברור, עקב משבר הקורונה ישנו גידול בפערים החברתיים במקום צמצום הפערים. כל המידע בכתבה המלאה מאת מרכז הידע של הפניקס ניהול תיקים.
כאשר נושא השיחה המרכזי בשוקי ההון הוא אינפלציה, אין ספק שמחירי ההובלה הינו פקטור במשוואה. תחשבו על כך לרגע: מהרגע שיוצא מוצר מבית החרושת, ועד שהוא מגיע לצרכן הסופי, הוא עובר אינסוף תהליכי הובלה: מכוניות, משאיות, מטוסים ואוניות. כמו כן, בצד השני של קוו הייצור, כל חומרי הגלם ורוב החלקים הנדרשים לייצר את אותו מוצר חייבים לעבור את אותו תהליך מייגע. תוסיפו לכך את השינויים הדרמטיים שעבר הסקטור, כתוצאה מהגלובליזציה, ותקבלו העצמה של הבעיה. מושגים של אספקה בזמן אמת, מלאי אפס, ועוד כהנה דברים מעניינים המבוססים על חופש תנועה מוחלט של סחורות וזמנים מדויקים של תעבורה, כל אלו קיבלו מכה קשה בזמנן הקורונה. אגב, לא רק זה שהחלק התעבורתי נפגם קשה אלא שגם מפעלי הייצור, ומקומות ההפקה של התשומות, נכנסו להלם ועצירה זמנית. אם ניקח את סין כדוגמה בולטת של יצור מרוחק, האמור לספק חלקים, ובמיוחד מוצרים מוגמרים, נזכור כמה הדברים היו קשים ללקוחותיה בזמן שיא המגפה. אם תזכרו, מאותו קושי קיבלנו אז דיבורים של פוליטיקאים על "חזרה הביתה" של חלק מהתעשייה שברחה מטעמי כדאיות. בינתיים, זה עוד לא ממש קרה ונתוני הצמיחה ב"אימפריית האמצע" מצביעים כאלף עדים על שמירת מצבה של סין כבית החרושת העולמי.
בכל תהליך טבעי, ובמיוחד כזה התלוי בבני אדם, ניתן למצוא מחזוריות כלשהי. ואופיו המהותי של המחזור משתנה לעיתים רחוקות מאוד. סיבותיו יכולות להתחלף, וצורותיו יכולות להיות שונות בפרמטרים כמו אורך או שיא, אבל המהות זהה. תנועת סינוס או מבנה ה"פעמון", זה לא משנה. ניתן גם לתאר את המהות כך: תקווה-התלהבות-מימוש ואכזבה-פאניקה-תקווה מחדש וכו'. ולצורך הנושא שלנו (מצב עלויות ההובלה) נתחיל מהחלק היורד מהשיא האחרון: כאשר הופנמה המגפה ברמה הגלובלית נכנס העולם, בפעם הראשונה, לשיתוק מכוון על ידי קובעי המדיניות. שיתוק שהסבריו היו רפואיים אבל תוצאותיו היו שבירת הזרם השגרתי של החיים. וחלק מן החיים האלו היא הצריכה המתמדת שהורגלנו אליה מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת. באבחת חרב פתאומית, נאמר לנו לצרוך רק "דברים חיוניים", אשר רובם נמצאים בסביבה הפנים מדינתית (מזון, תרופות). מעבר לצרכים הרפואיים המיוחדים, כל מנגנון ההובלה הגלובלי נעצר. ואפילו אם היו מגיעים המוצרים ליעדם, לא היה כוח האדם לפרקם במהירות סבירה. שיא המשבר במחירי ההובלה היה סביב אביב-2020. כדוגמה בולטת למה שקרה, הנה גרף של מחירי ההובלה הימית של קונטיינרים. מנמל שנחאי ליעדים שונים בעולם (מקור נתונים הוא מחברת קלרקסון המתמחה בעניין זה):
בגרף הזה אנו רואים איך נקבעו בסיס המחירים הנמוכים (צבע שונה לכל יעד), כאשר שלטה חוסר הוודאות ביחס להתמודדות מול הנגיף. בולט הקו הכחול כהה של שנחאי-אירופה אשר ציין תחתית של כ-500$ מול שיא סביב 9000$ באפריל 2021 (!). הירידה ברורה ומובנת אבל למה ה-Comeback המשמעותי כל כך אשר נמשך עד תחילת אביב 2021 ונרגע במקצת עכשיו? כמו שנכתב בדפים אלו בהזדמנויות שונות, תגובת קובעי המדיניות ("נפצה ונעזור כמה שזה יעלה") הכניסה את קובעי ההחלטות בעסקים להסכמה חדשה: קושי המגפה זמני, ובעזרת אותם כספים שהודפסו יש מאין, ייווצר ביקוש סוגר פערים כאשר החיסונים ייעשו את שלהם ויפטרו את העולם מהצרה, סופית. מעין 180% של תפיסת עולם לגבי הצורך במשאבי התובלה הימית. ואז, חוסר איזון קלאסי בין ביקוש לסגירה של חוזים מול קיבולת שעדיין לא חזרה במלואה לתפקד. האם העלייה הזו מהווה את התחלת החלק העולה של המחזור הטבעי? או שלפנינו Spike שממנו תתפתח מגמה עולה יותר מתונה? כנראה שיכולת הספיגה של אותה עליה, אצל הצרכנים הסופיים, תיקבע זאת.
האם זה אופייני לכל נושא עלויות התחבורה-תעבורה-הובלה? בגדול כן, אבל קנה המידה קצת שונה וקצת יותר הדרגתי. על מנת להתרשם מן הקצב הכללי של הסקטור, הנה התפתחות חלק זה במדד המחירים לצרכן, בארה"ב, שנה אחורה: ממאי-2020 ועד עכשיו (מאתר TradingEconomics):
כאן, ישנם שלושה שלבים לאותה התפתחות חיובית במחירים: החלק המידי, הקם לתחייה (05-07-2020), החלק המהסס לגבי ההמשך אבל הממשיך להיות ברמה הגבוהה והיציבה של אותה תקומה ראשונית (07-12-2020), והחלק המתלהב מהסיום הקרוב של המגפה (מאז תחילת השנה). יש לשים לב שהקפיצות, בחודשים האחרונים, משקפות הנחה של חזרה לשגרה מוחלטת. הסיכוי הרפואי לכך טוב אבל קצב החזרה לשגרה הכלכלית, כמו שהייתה בסיום 2019, נמצא עדיין בסטאטוס של תקווה. בכל אופן, זה מה שהשוק אומר, וזה מה שעלינו לקבל: מכיוון שהגלובליזציה עדיין לא השתנתה עד כדי שינוי מבני שידרוש פחות תעבורה, נראה כי לפנינו תקופה של "פקק" של אספקת שירותים בתחום הזה ובאופן טבעי, יתכנו עליות מחירים. כנראה ששנת 2022 תהיה השנה שתאמר לנו אם התקווה המשתקפת מאותה עלייה הייתה מוצדקת או לא. בינתיים, חלק מהגידול בהוצאות מוכל במנגנוני העזרה (של הקורונה, ובכלל) ועדיין נעלם מרוב הציבור הרחב. אנשי שוק ההון, לעומת זאת, מסתכלים על התפתחות אלמנט זה כאחד החשובים בקביעה הכללית יותר: האם סכנת האינפלציה אמיתית וקבועה או זמנית וחולפת.
עכשיו זה כבר ידוע וברור, עקב משבר הקורונה ישנו גידול בפערים החברתיים במקום צמצום הפערים. כל המידע בכתבה המלאה מאת מרכז הידע של הפניקס ניהול תיקים.
סקטור אנרגיה ירוקה: האם המשקיעים שתולים תקוות בסקטור האנרגיה המתחדשת צודקים או טועים? הפניקס ניהול תיקים בכתבה על התקווה הגדולה במניות האנרגיה הירוקה.
בנק ישראל רוכש דולרים: מדוע? ומה הוא מנסה להשיג באמצעות קניית מט"ח? הפניקס ניהול תיקים במבט על הדולר-שקל, אחרי שבנק ישראל התחייב ל-30 מיליארד דולר כדי לייצבו.
ניתוח סקטור הבנקים בשוק ההון (פבר' 2021) של מרכז הידע באתר הפניקס ניהול תיקים. האם סקטור מניות הבנקים מלמד אותנו כי זוהי חזרתה של תקוות המשקיעים?
מחירי דלק גבוהים יחסית מול מחיר החשמל, יחד עם שיפור משמעותי בתשתיות ובסוללות, מביאים לשינוי בהעדפת המשקיעים ביחס למכוניות חשמליות. ניתוח שוק רכבים חשמליים.
מאז סוף 2020 ישנו מהלך של עליות במגוון סחורות מגוונות (אנרגיה, חקלאות, מתכות ועוד). הפניקס ניהול תיקים עם ניתוח הסיבות לעליות במחירים וההשפעה הצפויה על הכלכלה בהמשך
השקעות נדל"ן בישראל: הצטרפו למרכז הידע של הפניקס ניהול תיקים, המציג במאמר זה תמונת מצב עדכנית על שוק הנדל"ן והדיור, והשקעה בקרן השקעות נדל"ן בישראל.
האם יש בועת נדל"ן בארה"ב? מתי ואם תתפוצץ הבועה בכלל? אומנם הדעות חלוקות על שוק הדיור לכאן או לכאן, אבל לדעתנו כדאי לשמוע את כל הדעות כאן.
חשבתם פעם מה מידת השפעת מבצע צבאי על שוק ההון? רציתם לבדוק איך מתנהגת הבורסה בזמן מלחמה או לאחריה? כיצד השפיעו מבצעי עבר צבאיים על הבורסה בת"א? בכתבה הבאה
שוק הנדל"ן, בגלל השפעות נלוות של הקורונה, ושינוי האקלים, ולמרות היותו שוק מאוד לא נזיל, הפך להיות יותר אטרקטיבי עכשיו לעומת העבר, מול שוקי ההון הכלליים. ההסבר המלא בכתבה.
התמודדות עם סערה בשווקים. העליות והירידות הסוערות בשוק ההון יכולות ללמד אותנו לא מעט דברים, אם מצליחים להסתכל על הנושאים הנכונים. לנק' מבט ופרספקטיבה שונה, היכנסו לכתבה.
על יחסי סין טיוואן והקונפליקט הכלכלי של שתי המדינות. צוות הפניקס ניהול תיקים עם סקירה על המצב הגיאופוליטי-כלכלי ואיך הקונפליקט יכול להשפיע על כל העולם.
עקומת relative strength) RS) המכונה גם כוח יחסי היא כלי הערכה איכותי המבשר לנו על עוצמות החוזק של כוחות השוק. להבנת הנושא לעומק קראו באתר הפניקס ניהול תיקים.
המגמה בשוק הנדל"ן הישראלי נמצאת בעלייה כבר למעלה מעשור, אך ייתכן והמגמה השתנתה. קראו אודות מדדי מחירי הערים בהם נרשמו העליות הגבוהות ביותר.
המצב הגיאו פוליטי מתחילת מלחמת עזה מצטרף לקונפליקט השני הגדול בין רוסיה לאוקראינה, וישנה נגיעה לאפשרות של מחסור באנרגיה. אז מדוע מחיר הנפט יורד בהדרגה?
הזן פרטים ונחזור אליך בהקדם.
טלפון:
03-7536875
שעות פעילות: א'-ה' 09:30-17:30
האמור מובא כשירות ונועד למטרת אינפורמציה כללית בלבד. האמור אינו מהווה בשום צורה שהיא ייעוץ ו/או שיווק השקעות או תחליף לייעוץ ו/או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכן בטרם ביצוע השקעה יש להיוועץ עם גורמים בעלי מומחיות בכל ההיבטים הקשורים בביצוע ההשקעה. אין לראות באמור בסקירה כהמלצה ו/או חוות דעת לביצוע השקעה במוצר כזה או אחר או התייחסות לאופן ניהול תיק ניירות ערך. המסתמך על האמור בסקירה זו עושה כן על אחריותו בלבד ואקסלנס ניהול השקעות וניירות ערך בע"מ ו/או החברות בקבוצת אקסלנס השקעות לא יישאו בכל צורה שהיא בנזק ו/או הפסד שיגרם כתוצאה מכך. קבוצת אקסלנס השקעות, היא חלק מקבוצת הפניקס, העוסקת, בין היתר, בניהול תיקי השקעות, מסחר בניירות ערך, שיווק השקעות, ביצוע פעולות בבורסה, בבנקאות להשקעות, חיתום והפצה להנפקות ועשיית שוק בניירות ערך של חברות שונות ובאג"ח ממשלתיות. לגילוי נאות אודות אקסלנס ניהול השקעות וניירות ערך בע"מ ראו לשונית גילוי נאות באתר החברה בכתובת www.xnes.co.il.