ניתוח שוק: מבט על תעשיית המכוניות החשמליות

גם המשקיעים וגם הצרכנים שינו טעמם והביעו זאת ב-2020, אקסלנס ניהול תיקי השקעות בסקירה על שוק הרכבים החשמליים

עמדת הטענה מהירה לרכב חשמלי – חביבת המשקיעים

אין ספק שחברת טסלה ומקימה אילון מאסק, מרכזים תשומת לב גדולה הרבה יותר מאשר תשומת הלב של חברת מכוניות רגילה, כאשר מדובר בחידוש טכנולוגי מדהים למדי, בהשוואה למה שמוצע היום בשוק המכוניות החשמליות. כנראה שהסיבה לכך אינה נעוצה במהות של הסקטור אלא יותר באישיות של מקים העסק. למרות זאת, אי אפשר לומר שכל תחום הרכבים החשמליים, והאוטונומיים, נמצא מתחת לראדאר המשקיעים. נראה כי מאז שפל ירידות הקורונה, הסקטור הזה פשוט עושה נפלאות בביצועי היתר שלו מול נכס הייחוס שלו, והוא המדד הטכנולוגי: מדד הנאסד"ק. ניתן למצוא ביטוי לכך בגרף יומי, המתאר את התופעה הזו מאז אביב 2018, ועד עכשיו (נעשה בעזרת מערכת הגרפים של Stock charts):

גרף תעודת סל עוקבת אחר שוק הרכבים החשמליים לעומת הנאסדק

 העקומה הירוקה מציינת תעודת סל של מניות החברות העוסקות בייצור, ושירותים, סביב נושא הרכבים החשמליים והאוטונומיים, והעקומה השחורה מייצגת את מדד הנאסד"ק 100, המכיל את 100 החברות הגדולות במדד הטכנולוגי האמריקאי הכללי.

נקודת מפנה בנובמבר של 2020

מבלי שנניח שמה שאירע יהווה סמן לעתיד, ניתן לתאר את שאירע כך: שימו לב שביצועי הסקטור לא היו דבר להתפאר בו, עד שהגיע הווירוס. למעשה, ברוב התקופה שבין אביב 2018 ותחילת 2020 ראינו אחוזים שליליים באותו תחום פיננסי. ממש לפני הירידות של הקורונה, הסקטור נתן למשקיעיו (בתחום הזמן הנמדד) כ-9% תשואה בלבד מול יותר מ-40% במדד הכללי. חתיכת הבדל והצגה של ביצועי חסר! והנה, מאז התחתית של אותן ירידות, הסקטור הניב כ-120% תשואה מול כ-100% במדד. מה קרה כאן? האם יש קשר בין הווירוס, או ליתר דיוק, ההתגברות עליו, ותחום זה של תחבורה? לא ממש.

יש כאן שילוב נדיר של נסיבות. למעשה, העלייה, בשני הנכסים המוצגים, ממרץ 2020 ועד אוקטובר-נובמבר, לא הייתה שונה בהרבה ממה שהיינו רגילים לראות. המדד עלה, יחסית קצת יותר. אבל, מתחילת נובמבר ראינו פריצה אדירה קדימה. משהו, אשר האפיל בצורה מדהימה על כל מה שהיה עד כה, ושינה את היחס בין הסביבה הכללית והסקטור הספציפי הזה. מעבר להשפעה החיובית של מניות ספציפיות, יש לשער שמה ששינה בצורה משמעותית את האיזון היה תוצאות הבחירות בארה"ב. יתכן כי עליית הנשיא ביידן לשלטון, במקום קודמו טראמפ, שינתה את כל מה שקשור לנושא הסביבה ה"ירוקה" במדינה, ובכלל בעולם.

ההנחה היא כי המשקיעים רואים בממשל חסר הרסן הדמוקרטי (כולל שליטה בסנאט) אות לכך שייעשה עתה הרבה יותר בכיוון השירותים והמוצרים ה"ירוקים", דוגמת המכוניות החשמליות. אין זה משנה כל כך אם יש עדיין הרבה מה לעשות בתחום הסוללות, תשתית תחנות הטעינה, והצורך בהגדלה משמעותית של הפקת חשמל לצורך כל המכוניות החשמליות שאמורות להחליף את אלו עם הבוכנות הישנות. מה שחשוב הוא שהתקציבים הממשלתיים והפרטיים נפתחים עכשיו הרבה יותר לקידום הנושא. כל מי שנמצא בסביבה הפיננסית המיידית, או הרחוקה, לאותם תקציבים אמור לקבל דחיפה עסקית ולתת תוצאות טובות יותר. וגם ליהנות ממשאבי מחקר ופיתוח אדירי מימדים.

איך זה נראה בגלובוס כולו

יצור ומכירת מכוניות חשמליות אינו נחלת ספקים וצרכנים אמריקאיים בלבד, כמובן. הנה מבט על חלוקה של מה שקרה בשוק ה-Plug-In, על פי מדינות, מאז 2015 (מאתר ויקיפדיה):

מכירת מכוניות חשמליות מאז 2015 ועד סוף 2020 על פי מדינות

על פי התצוגה הזו אנו מבינים שארה"ב נמצאת במקום השלישי, אחרי סין ואירופה, ולא במקום הראשון המצופה, לכאורה, מן המדיה הרוחשת סביב חברת טסלה. שוק ה-Plug-In הוא השוק ה"נקי" ביותר כמובן. המכוניות בו הן חשמליות בלבד ולכן חייבות את כל הרכיבים שציינו לעיל: סוללות טובות, תחנות טעינה וכו'. לעומת רכבי ה-Hybrid המכילים גם מנוע רגיל. ובאמת יהיה מעניין לבחון את החלוקה המתפתחת בין החלק הנקי, והחלק המשלב. ישנו גרף כזה, מאותו מקור ויקיפדיה, המציג בדיוק את זה:

 יחס מכירות רכבי ה-plug-in למכוניות חשמליות בכלל

על פי המוצג, אנו מבינים שהדרך עדיין רחוקה מאוד עד שלא ייפלט CO2 ממכוניות הנחשבות ירוקות. מאז 2011 ועד עכשיו, רוב המכוניות עם טכנולוגיה חשמלית כלשהי היו היברידיות. יתר על כן, מהתמונה הזו בולט דבר אחד מעניין במיוחד: שימו לב שיחס המכוניות ההיברידיות גדל בהתמדה, ביחס לכמות הנמכרת שנתית, מאז 2012 ועד 2019 אבל, באופן מפתיע למדי, ב-2020 ראינו שינוי מגמה לטובת הפלאג-אין.

האם זו סנונית ראשונה של שינוי טעם הקהל? האם הציבור העולמי מתחיל להעדיף מכוניות נקיות באמת? שנה אחת באמת לא מספיקה כדי לקבוע זאת. יש לשער שמחירי דלק גבוהים יחסית מול מחיר החשמל, יחד עם שיפור משמעותי בתשתיות ובסוללות, יביאו את כולם, בסופו של דבר, לחוף המבטחים של המכוניות החשמליות לגמרי. ועכשיו, נקודה אחרונה מהכרזה שהיא קוריוז מעניין: חברת רנו הודיעה על חידוש הדגמים 4 ו-5 האגדיים שלהם. וזה ממש מתאים לאוהבי הנוסטלגיה, ולאלו שרוצים כלי עירוני קל ומהיר. הפואנטה היא שהדגמים האלו יהיו חשמליים לחלוטין.

האמור מובא כשירות ונועד למטרת אינפורמציה כללית בלבד. האמור אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכן בטרם ביצוע השקעה יש להיוועץ עם גורמים בעלי מומחיות בכל ההיבטים הקשורים בביצוע ההשקעה. אין לראות באמור בסקירה כהמלצה ו/או חוות דעת לביצוע השקעה במוצר כזה או אחר או התייחסות לאופן ניהול תיק ניירות ערך. המסתמך על האמור בסקירה זו עושה כן על אחריותו בלבד ואקסלנס נשואה ניהול השקעות בע"מ ו/או החברות בקבוצת אקסלנס השקעות לא יישאו בכל צורה שהיא בנזק ו/או הפסד שיגרם כתוצאה מכך. קבוצת אקסלנס השקעות, היא חלק מקבוצת הפניקס, העוסקת, בין היתר, בניהול תיקי השקעות, מסחר בניירות ערך, שיווק השקעות, ביצוע פעולות בבורסה, בבנקאות להשקעות, חיתום והפצה להנפקות ועשיית שוק בניירות ערך של חברות שונות ובאג"ח ממשלתיות. לגילוי נאות אודות אקסלנס נשואה ניהול השקעות בע"מ ראו לשונית גילוי נאות באתר החברה בכתובת www.xnes.co.il.