וירוס קורונה והשפעתו הגלובלית על הכלכלה

אי יכולת המעצמה הסינית לרסנו, למרות המאמצים הכבירים שהושקעו וההתפשטות הגוברת לרחבי אירופה וישראל, מהווה גורם נוסף לחשש משקיעים בשוק ההון. האם החשש מוצדק? ומה אנו למדים מהתקופה בה וירוס הSARS התפרץ בצורה דומה?

איך משבר הקורונה משפיע על ניהול ההשקעות?

שניים סינים - הקורונה והסארס:

תופעות הלוואי מהופעתו והתפשטותו של וירוס הקורונה נכנסו כבר לכל תחומי חיינו: פוליטיקה מקומית ובינלאומית, תנועתם של אנשים וסחורות, ומקור גדול של דאגה לגבי יציבות השווקים הפיננסיים הגלובליים. אי יכולת המעצמה הסינית לרסנו, למרות המאמצים הכבירים שהושקעו לצורך זה, מהווה גורם נוסף של חרדה. מה גם שבחברה המודרנית נסיעה מקצה אחד של העולם לקצהו השני כרוכה רק בקנייה של כרטיס טיסה לא יקר במיוחד.

זה נשמע מאוד פסימי אבל עלינו לזכור שאירועים דומים בעבר, כמו וירוס ה-SARS, נראה אז מאוד מאיים ונגמר בהשפעות מועטות במיוחד על הכלכלה הגלובלית. הנה גרף מעניין על תהליך התפתחותו של אותו וירוס היסטורי:

 

 השפעת וירוס הסארס ע"פ ויקיפדיה
קרדיט לתמונה: אתר - ויקיפדיה


הגרף מתאר את התקופה הפעילה ביותר של וירוס ה-SARS בשנת 2003. נזכור - הסארס התגלה סביב נובמבר 2002 ובמאי 2004 כבר לא התגלו מקרים חדשים כלל. נקווה שהעקומה של וירוס הקורונה תדמה לכך, ושההיסטריה הקיימת היום תירגע במהרה. אבל, לא בענייני בריאות עסקינן אלא במבט קצת יותר חומרני על התופעה, היא השפעת הוירוס על נושא הגלובליזציה. כפי שזה נראה היום, ווירוס הקורונה התגלה כמעין "ברבור שחור" (אירוע פתאומי, בלתי צפוי) הפוגע ביסודות התיאוריה של ה"כפר היצרני הגלובלי". והדבר נעשה בשתי חזיתות עיקריות:

החזית ראשונה: ייצור מבוזר

עד כה, היה ברור מאליו שעלות הייצור הוא הגורם המכריע בתעשייה העולמית. עלות המתחלקת לשלוש: עבודה, חומרי גלם, ועלות העברת סחורות מוגמרות לצרכנים.
ברור היה שהתפקיד היצרני הזה יעשה במדינות המתפתחות כמו סין והודו וזאת בגלל שהן מסוגלות לעשות זאת בעלויות הנמוכות בעשרות אחוזים מאשר במדינות המפותחות. עקב צעדי הממשלות לעצירת הוירוס, כל מנגנון הייצור נפגע קשות וגורם לאי אספקת אותם מוצרים. אבל, לא רק בייצור מוצרים סופיים יש עכשיו בעיה אלא גם בנושא חלקי החילוף.

עבור אותן החברות שבמדינות המפותחות, אשר שמרו על ייצור מקומי בארה"ב, אירופה, יפן, וכו... אותן סיבות של עלויות גרמו להן להעביר את הזמנת חלקי החילוף שלהן למדינות המתפתחות. לא רק זאת אלא שברוב המקרים, זה נעשה על בסיס מנגנונים כמו "On time delivery" - מנגנון שבו ייצור חלקי החילוף, ואספקתם לחברות המזמינות, נעשה על בסיס קצב ההזמנות המגיעות מן הלקוח הסופי של המוצרים.
עכשיו, קל להבין את התסכול הסובלים ממנו אותן חברות חסרות ישע, כאשר הן חייבות לצמצם, ואף לסגור, את קווי הייצור של המוצרים הסופיים שלהן עד שיגיעו חלקי חילוף חדשים מן המדינות המשותקות מן הוירוס. יש לציין שניסיון לרכוש את חלקי החילוף בשוק המקומי בעייתי, בלשון המעטה. חלק גדול מן הספקים המקומיים פשוט פשטו רגל עקב התחרות האגרסיבית מסין, ודומיה, וכך נעלמה האופציה מקומית.

החזית השנייה: הביקוש

הגלובליזציה הקיימת מזה שנים רבות הצליחה להוציא מן העוני המחפיר את העמים שהוגדרו כ"מתפתחים". לדוגמא, אם נתרכז בסין, נבין מיד שסין הינה לקוח אדיר, בדיוק באותה מידה שהיא יצרן אדיר. מכוניות, חקלאות, מוצרי יוקרה, ואף תיירות, כל אלו רק דוגמאות של סגמנטים שבהם הסינים הפכו להיות משמעותיים גם כלקוחות. השבתה של הלקוח הזה, יחד עם השבתה של כל אלו אשר נפגעים מן הווירוס (קוריאה, יפן, איטליה ועוד) היא פשוט מכה אדירה לאותן תעשיות. מכאן, ועד ירידות חדות בבורסות, המרחק אינו גדול, וזאת בגלל הירידה הברורה ברווחיות של החברות העוסקות באותם תחומים. יהיה מעניין לראות את הצעדים המרחיבים הנוספים, מצד בנקאים מרכזיים, אשר יוכלו להשפיע על שינוי האווירה בשווקים.

לסיכום

נוכל לומר שווירוס הקורונה הינו טריגר בלתי צפוי למחשבות חדשות על הגלובליזציה: חופש התנועה של האנשים וההון, ביזור הייצור בעולם על בסיס כדאיות בלבד, ואמונה שהטכנולוגיה יכולה לפתור הכל. ואחרי שאמרנו כל זאת, יש להיות אופטימיים, ולקוות ש"העולם החדש", הקיים כבר 20 שנה, ואשר הצליח להתגבר על הרבה מאוד משברים, מסוגים שונים ומשונים, יוכל לעשות זאת גם הפעם. התחכום האנושי, יחד עם אינטרסים משותפים הקיימים בכל העולם, יחתרו למינימליזציה של הבעיה. הן במהות היצרנית, והן במהות הפיננסית הנובעת מכך. הסמן הברור לכך נמצא בשווקים הפיננסיים. וכבר היום אנו רואים דיבורים מצד דעתנים כמו וורן באפט הרואים בירידות האחרונות הזדמנות קנייה נוספת בשוק החיובי הכללי.

האמור בכתבה מובא כשירות ונועד למטרת אינפורמציה כללית בלבד.
האמור אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכן בטרם ביצוע השקעה יש להיוועץ עם גורמים בעלי מומחיות בכל ההיבטים הקשורים בביצוע ההשקעה.
יובהר כי השקעה בתיק מנוהל כרוכה בהליך אפיון צרכים על ידי בעל רישיון מתאים המוסמך לכך, וכן קביעת מדיניות השקעה מתאימה.
אין לראות באמור בכתבה כהמלצה ו/או חוות דעת לביצוע השקעה במוצר כזה או אחר או התייחסות לאופן ניהול תיק ניירות ערך. 
מבלי לפגוע בכלליות האמור, יובהר כי השקעה במוצרים אלטרנטיביים, בין כהשקעה פרטית ובין באמצעות תיק מנוהל, הינה השקעה מורכבת הדורשת ידע והיכרות עם שוק ההון. מוצרים אלו מתאפיינים לרוב בנזילות נמוכה, בעלי מאפיינים משתנים, ולכן ישנה חשיבות רבה בעיון במסמכים הרלוונטים לכל מוצר בטרם ביצוע ההשקעה בו.
המסתמך על האמור בכתבה זו עושה כן על אחריותו בלבד ואקסלנס נשואה ניהול השקעות בע"מ ו/או החברות בקבוצת אקסלנס השקעות לא יישאו בכל צורה שהיא בנזק ו/או הפסד שיגרם כתוצאה מכך. קבוצת אקסלנס השקעות, היא חלק מקבוצת דלק, עוסקת, בין היתר, בניהול תיקי השקעות, מסחר בניירות ערך, שיווק השקעות, ביצוע פעולות בבורסה, בבנקאות להשקעות, חיתום והפצה להנפקות ועשיית שוק בניירות ערך של חברות שונות ובאג"ח ממשלתיות. לגילוי נאות אודות אקסלנס נשואה ניהול השקעות בע"מ ראו לשונית גילוי נאות באתר החברה בכתובת www.xnes.co.il.